Monday, May 23, 2016

LIKU ITU SEBENARNYA MENDEWASAKAN

Pujian dan syukur hanya untuk Allah….tiada yang selayakknya menerima pujian melainkan hanya Dia…Dia menghadirkan kematangan itu bukan melalui ujian secara kasar tetapi melalui proses yang dilalui…sejauah mana kita berusaha membentuk sabar, redha, syukur dan ikhlas…

Misi dan visi kehidupanku kini semakin jelas….Aku tahu apakah matlamat terakhir diri ku...aku kini sebagai alat untuk menyebar luas ruang dakwah dan islah..…Jika dahulu aku keliru sama ada bijak sini atau bijaksana…tetapi Allah hadirkan jawapan melalui mata hati ku untuk menilai…Aku memilih bijaksana…Jika di sini jalan yang aku pilih…gembiranya hanya singkat dan seketika…jika haluan jalan itu yang ku pilih, maka  langkahku besar, kecewa ku seketika, tangisku bersambut, derita ku ada tempat bergantung…
Kedah…adalah tempat bermula kembara hijrah ku…..Tak dinafikan pelbagai proses yang perlu aku lalui untuk membentuk personaliti…aku angguk hadis yang berbunyi...jika Allah mahukan kebaikan kepada seorang hamba, Allah akan memberikan kefahaman agama buat dirinya....Kerisauan juga tidak lengang menjangah…risau jika aku tersalah langkah…Ku dinding perjalanan dengan doa melalui surah Al-Fatihah “Tunjukkanah kami jalan yang lurus”……

Langkah ku mahu sahaja ku hayun laju, perasaan cinta akan agama dan jalan dakwah ini mula tersemai…cita-citaku, aku mahu membawa semua yang mempunyai sejarah seperti ku kembali kenal dengan pencipta, kembali mengikut syariat yang jauh ditinggalkan dalam kehidupan….Aku mahu katakana bahawa ada satu jalan yang paling bahagia di sini, jom bersama, kita meniti jalan ini  bersama…..

Ya, tak dinafikan, ia mudah apabila dilafazkan, tetapi bila dilalui ia amat sukar….Inilah perjalanan kehidupan dan pada diriku proses yang mematangkan. Tiada perkara mudah ditempa dalam hidup ini…Inilah mesej lumrah yang berbentuk ucapan selamat datang buat diri ku….Mesej ini ada sokongan kukuh melalui cerita sejarah  para anbiya dan para pendakwah…Mengapa ia sampai terlebih dahulu?? Kerna Allah ingin katakan kepada kamu….bahawa kesakitan, kelaparan, penghinaan, kutukan, makian dan cacin ini lama-lama akan membuat mu kalis dan kamu hanya bergantung kepada Allah semata-mata…..

Masya Allah, kuasa dan kekuasaanya besar, Dia Ya Bashir membenar aku melihat dengan mata, merasi saat itu….tangisan yang mengalir laju tidak terhenti apabila aku difitnah dalam jalan agama ini….Bangunan yang dikata salaing menampung telah mula membuka ruang bangunan lain...Akhirnya binaan itu mula menjadi lemah…Walau dikatakan bangunan kita sama, hakikatnya kita sedikit berbeza, kerana asalnya bangunan itu melengkapkan kini bangunan itu mula berebut siapa yang dulu dapat menunjukkan kehebatan

 yang mengikut rentak dikatakan ahli, yang tidak dikatakan penentang….Yang sefikrah ditarik ke sana…mereka menjustifikasi" kita ingin membantu"…yang teraba-raba ditinggalkan….biarlah mereka perlu mencari dahulu Hidayah Allah….

Erm…aku kini berada dalam binaan bangunan bersendirian...cuba menjadi simen, menjadi batu dan menjadi air termasuk menjadi pekakas binaan. Istilah saling memperkukuhkan tlah mula hilang, persaudaraan yang terbina awalknya kukuh kerana atas sandaran Nama Allah, sedikit goyah atas alasan sedikit yang berbeza…..

Saat itu tersenyum dalam tangisan…itu yang mampu aku lakukan…..
Ku pohon pada Allah, biar ujian yang  dirasai ini menjadi titik tolak dan penguat untuk aku sehingga ke penghujung…Aku tidak mahu kekuatan ku luntur dek kerana tidak tahan dengan tohmahan, aku tidak mahu proses ini berakhir seketika Cuma…Aku pilih untuk jadi “bijaksana”… bukan bijak sini…
Nasihat dari seorang sahabat juga ku anggap guru menguatkan langkah ku sehingga kini….
“kita yang menghidupkan aktiviti agama ini tidak perlu ke mana-mana tetapi berada di mana-mana..”
Jangan kerana
 sedikit perbezaan kita berpecah…
Islam kan mengajar umatnya bersatu….

Norizan Yusof
23/5/2016

Mhar ke syurga itu adalah keringat dan air mata
9.49 a.m

No comments:

Post a Comment